if (CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_statistic') && CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_marketing')) { }

Alle ved, at vi ikke har opfundet en skid

Med en håndfuld PR-videoer ville hoteldirektør, Søren Søltoft, bringe et smil på gæsternes læber efter genåbningen. Og det lykkedes på bedste vis.

Se PR-videoen om hotellet her:


”Kan I huske dengang – i gamle dage – hvor man mødtes til sådan en online fredagsbar?”
Sådan begynder Søren Søltoft én af de fem PR-videoer om henholdsvis hotellet, restauranten, baren, telefonen og mødelokalet, som han har produceret i sin rolle som hoteldirektør på Hotel Opus.
Videoerne blev til i dagene op til forårets genåbning, hvor Søren sad alene i restauranten og fik lyst til at lave et par videoer, der gav gæsterne et smil på læben, når de klikkede ind på hotellets website for at opdatere sig på de nyeste restriktioner. 

”De her videoer er kommet ud af noget, der er røvirriterende. Der var så mange ting, man ikke måtte, som man heldigvis måtte igen, og det ville jeg gerne vise i en video med et glimt i øjet.”

I samarbejde med kameramanden Kaster Bøttern fra virksomheden Background, blev videoerne hurtigt en realitet.
”Da vi først havde lagt os fast på rammen for den første video, kom ideerne til de næste videoer hurtigt. Og vi smurte tykt på, for det kunne vi sagtens tillade os. Alle ved jo, at vi ikke har opfundet en skid.”

De fem film fik da også en varm modtagelse.
”Det var fantastisk. Jeg fik enormt mange visninger. Det blev til 30.000 bare på LinkedIn og på Facebook blev videoen delt i ét væk.”

De her videoer er kommet ud af noget, der er røvirriterende. Der var så mange ting, man ikke måtte, som man heldigvis måtte igen, og det ville jeg gerne vise i en video med et glimt i øjet.

©

Humor skaber gennemslagskraft
Søren modtog desuden beskeder på sociale medier, og nogle af dem overraskede ham i særligt høj grad.

”Der var mange fine tilbagemeldinger fra konkurrenter i branchen. De synes godt om videoernes budskaber, som de mente hjalp hele branchen.”

Hoteldirektøren er overrasket over videoernes gennemslagskraft, men han mener de lykkedes, fordi budskabet kommer fra hjertet, og så er formen lun. At kommunikere med et smil er nemlig vigtigt ligegyldig, om man kommunikerer om hoteller eller verdensmål, mener hoteldirektøren.

”Branchen står i en svær situation lige nu, og der er mange udfordringer. Men hvis man formår at sende et vigtigt budskab med et glimt i øjet, så tror jeg man opnår stærkere gennemslagskraft.”

Hvis man formår at sende et vigtigt budskab med et glimt i øjet, så tror jeg man opnår stærkere gennemslagskraft.

©

Vis, hvem du er
Nikolaj Stagis er brandingekspert og forfatter til bogen ”Den autentiske virksomhed”. Han kender om nogen fordelene ved autentisk identitet, når det gælder virksomheders kommunikation. Og her er lederens personlighed et stærkt kort. 

”Hvis man har en person i front, som folk kan relatere til, og som tør sætte sin personlighed i spil, er det meget effektivt,” siger han og forklarer, at dét at bringe personligheden i spil er særligt vigtigt for et hotel eller en restaurant, der netop lever af værtskabet. 

Men det forudsætter selvfølgelig, at man som virksomhed lige har dén person på holdet. Er videoen lun vil gæsterne nemlig forvente samme lune stemning fra hele teamet på restauranten eller hotellet, fortæller eksperten. 

”Hoteller og restauranter leverer ikke et produkt. De leverer en oplevelse. Derfor kræver et stort fokus på personlighed i PR, at det også afspejles i oplevelsen. Det kræver altså et fælles mindset og træning af personale at bygge et stærkt brand.”

Hvis man har en person i front, som folk kan relatere til, og som tør sætte sin personlighed i spil, er det meget effektivt.

”Hoteller og restauranter leverer ikke et produkt. De leverer en oplevelse. Derfor kræver et stort fokus på personlighed i PR, at det også afspejles i oplevelsen. Det kræver altså et fælles mindset og træning af personale at bygge et stærkt brand.”

Det er nu ikke kun medarbejdere og stemning, man kan bringe i spil i autentisk PR. Man kan også iscenesætte de fysiske rammer, for de er en essentiel del af branding, understreger Nikolaj Stagis. 

”Har man lækre kroge, interiør og en flot anretning af maden, som giver gæsterne lyst til at tage gode billeder, er der også større sandsynlighed for, at de gør det. Og at de deler dem bagefter. Mange virksomheder vælger i dag møbler, billeder, tallerkener og skåle ud fra deres gennemslagskraft på sociale medier.”

Se PR-videoen om restauranten her:


Om autentisk branding 
x Fokusér på det personlige. Brug jeres team til at formidle den stemning og profil der gør jer unikke. 

x Optimér konstant oplevelsen gennem træning, så den matcher den stemning, man sælger gennem PR. 

x Prioritér influencers der matcher din forretning, fordi de så konkret rammer den ønskede målgruppe. 

Kilde: Nikolaj Stagis

FØLG VISITOR