if (CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_statistic') && CookieInformation.getConsentGivenFor('cookie_cat_marketing')) { }

Hverdagens gæster gør hele forskellen

Som ung havde han et fritidsjob på et steakhouse i Ringkøbing, og her forelskede han sig i glæden ved at levere en god oplevelse. I dag er han en af landets ypperste hotelfolk. Her fortæller Peder J. Madsen, der er i front for Hotel Koldingfjord, om sin vej ind i branchen, og hvad han har lært af sine over 40 år i erhvervet.

Peder J. Maden er ikke i tvivl. I sin rolle som frontfigur for Hotel Koldingfjord må han være Danmarks heldigste direktør.
”Mit yndlingssted i hele huset er vores øverste terrasse. Har jeg brug for to minutter til lige at blive mindet om, hvorfor vi gør, hvad vi gør, sætter jeg mig her, hvor jeg har skoven i ryggen, udsigt til fjorden og samtidig kan mærke husets summen.”

Generelt gør Peder en dyd ud af at komme rundt i huset og mærke stemningen. Ja, han er i det hele taget tættere på driften end de fleste direktører.

”Jeg bor i en separat ejendom på hotellet og spiser altid morgenmad i restauranten. Jeg begynder dagen samtidig med morgenholdet, og det er faktisk en perfekt måde at orientere sig om husets energi på.”
Direktøren for Hotel Koldingfjord er en af de ypperste profiler inden for dansk hoteldrift. En grand old man, om man vil.

Her fortæller han om dengang på steakstedet i Ringkøbing, hvor han som 14-årig forelskede sig i at levere gode oplevelser, om barndomsdrømmen, og så fortæller han om, hvad han har lært af sine over 40 år i branchen.

Mit yndlingssted i hele huset er vores øverste terrasse. Har jeg brug for to minutter til lige at blive mindet om, hvorfor vi gør, hvad vi gør, sætter jeg mig her.

©

Restaurant Bøffen gjorde forskellen
Det var på Restaurant Bøffen, at han forelskede sig. I osen fra grillen, i lyden af klirrende tallerkener og nok mest af alt; i gæsterne.

”Som helt ung havde jeg et fritidsjob hos Benny og Annette. De drev en lokal restaurant i Ringkøbing, hvor jeg var køkkenmedhjælper. Jeg elskede det, men mine forældre regnede nok med, at det bare var et spørgsmål om tid, inden jeg fik nok af denne her branche,” siger Peder med et smil.
Benny, der så at den kommende hoteldirektør havde stort potentiale, fik da også overtalt en 18-årig Peder til at lade tallerknerne stå for en periode.

”Jeg gennemførte handelsskolen og blev bankassistent i Ringkøbing Landbobank. Heldigvis slap jeg ud, inden det gik helt galt.”

Han blev nemlig tilbudt en stilling som salgschef på Hotel Fjordgården, og derefter var han med til at åbne Hotel Opus i Horsens. De sidste 15 år har han været direktør for Hotel Koldingfjord, og resten er historie.
Peder understreger dog, at der ikke er noget i vejen med at arbejde i en bank. Det var bare ikke det rette for ham.

”Jeg er så glad for alt det, jeg lærte i banken. Det har uden tvivl givet mig stor ballast som hoteldirektør.”
Mest af alt er Peder taknemmelig for den ydmyghed omkring gæsteoplevelsen og værtskabet, jobbet hos Benny og Annette gav ham.

”Restaurant Bøffen havde et stort, åbent køkken med grill, så ligegyldig hvor i restauranten man arbejdede, kunne man se og mærke gæsterne og være i dialog med dem. Faktisk var det en ret dyr restaurant for sin tid, og jeg har stadig stor respekt for, at gæsterne prioriterede at gå ud og bruge mange penge på en oplevelse.”

©

Man kan bygge nok så flotte hoteller, der ligger smukt placeret. Men hvis den software aka de mennesker, vi putter ind i, ikke fungerer, så bliver det hele ødelagt på et øjeblik.

Elsker livet bag kulissen
Det er samme ydmyghed, Peder har taget med sig som frontperson for Hotel Koldingfjord.
”Ligegyldigt om folk kommer for at holde deres livs bryllup, en firmakonference eller har planlagt et ophold med gode veninder, skal de mødes af en vedkommende og personlig service hver eneste gang.”
Nok har han store ambitioner på både egne og holdets vegne, men han har også nærstuderet hoteloplevelsen siden, han var ganske lille.

”Da jeg var barn deltog vi altid i julehygge på det lokale hotel. Her var musik, juletræ og slikposer. Men at være en del af festen gjorde faktisk ikke så stort et indtryk på mig. Jeg var langt mere optaget af, hvad der skete bag kulissen, og hvem der lavede maden og fyldte slikposerne.”
Det er Peder stadig. Men selvom han elsker værtskabet, er det trods alt gennem hans medarbejdere, at de fleste gæster oplever hotellet. Derfor har han stort fokus på, at alle afdelinger arbejder tæt sammen. Kun derved kan gæsterne nemlig få den gode oplevelse, de kommer for.

”Det er nok en gammel traver blandt hotelfolk, men grundlæggeren af Marriott sagde engang, at ”hvis man sørger for at servere isen kold og saucen varm, er man nået langt.” Det lyder simpelt, men det er det ikke,” siger Peder og understreger, at selvom vi skriver 2023, er det ikke gennem digitale løsninger, at man finder opskriften til gode oplevelser. Det er gennem de rette mennesker. 

”Man kan bygge nok så flotte hoteller, der ligger smukt placeret. Men hvis den software aka de mennesker, vi putter ind i, ikke fungerer, så bliver det hele ødelagt på et øjeblik,” siger Peder og husker tilbage på en overraskende henvendelse, han fik for lidt tid siden.

”Der var én, der ville sælge mig en serveringsrobot. På mange måder lød det både sjovt og spændende, men det er bare så absolut ikke en del af Hotel Koldingfjords DNA.”

©

Man skal have tålmodighed i modgang og ydmyghed i medgang.

Slukker ildebrande hver eneste dag
Personlig og nærværende service er et vigtigt parameter for den gode hoteloplevelse, mener Peder. Han mener altid, at han har haft sans for og interesse i nærværende og rolige snakke med gæsterne.
Men som barn var drømmen et erhverv, hvor der var garanti for konstant fart over feltet. 

”Som dreng ville jeg være brandmand. Vores nabo var stationsleder på den lokale Falck-station, så jeg var tit forbi og prøve udstyret og køre en tur med sirener. Hvilken femårig ville ikke elske det?”
Peder ser da også et par ligheder mellem erhvervet som brandmand og som hoteldirektør.
”Jeg skulle da lige hilse og sige, at jeg som hoteldirektør også får slukket et par ildebrande i løbet af dagen. Vi har altid fuld fart over feltet, og mange ting kan gå galt.”
Der er nemlig kun et skud i bøssen, understreger direktøren.

”Vi kan ikke gå på kompromis med Oles konfirmation, selvom vi måske oplever udfordringer i kulissen. For ham og for forældrene skal dagen være en succes. Det er deres store øjeblik, og den oplevelse kan aldrig laves om.”
Det betyder også, at Peder ofte minder sig selv om den ydmyghed, han oplevede overfor gæsterne, der spenderede en dyr aften på Restaurant Bøffen, og han prioriterer at være en god vært, ligegyldig hvem gæsten er.

”For nylig talte jeg med en gæst, som er sygeplejerske og singlemor til to. Hun havde sparet op i en evighed for at kunne give børnene en god oplevelse på vores hotel, og så gør det mig bare så glad at se hendes og børnenes glæde og begejstring. Det betyder mindst lige så meget, som dengang jeg mødte Barack Obama. Jeg vil ikke lyve, for det var virkelig et stort øjeblik at møde en præsident. Men hverdagens gæster er dem, der gør hele forskellen for mig.”

At det er mødet med gæsterne, der har gjort, at Peder er blevet i erhvervet, er der ingen tvivl om. Men hvad er den vigtigste erfaring, han har gjort sig i et erhverv, der konstant byder på op – og nedture?

”Det må være, at man skal have tålmodighed i modgang og ydmyghed i medgang."

FØLG VISITOR